یكی از راه های یاری امام زمان (ع) این است كه سعی كنیم دوستان آن حضرت را زیاد كنیم
جهاد در رکاب امام غائب !
آنهایی كه به جای حرف و ادعا، در مقام
عمل، پیروی خود را نشان دادند، و در زمان فتنه ها از امام خود جدا نشدند
همانها یاران واقعی در جنگها، سختی ها و تلخی ها بودند.
هنگامی که
بنیان َگذار حکومت واحد جهانی، حضرت مهدی موعود علیه السلام بر اساس عدالت و
آزادی واقعی، مأمور به تشکیل حکومت می َشود، ۳۱۳ نفر از یاران خاص او
اطراف شمع وجود مقدسش جمع می َشوند. آنها در واقع فرماندهان لشکری و کشوری
دولت امام موعود علیه السلام می َباشند. در مرحله بعد ده هزار نفر خدمت
حضرت حاضر می شوند که سپاه امام را تشکیل می دهند، اما یاران امام مهدی
علیه السلام به این تعداد ختم نمی شود زیرا برپایی حکومت جهانی نیاز به
یاری همگانی دارد، و همه شیعیان باید خود را برای یاری امام عصر عجل الله
تعالی فرجه الشریف آماده کنند.
همراه روزهای سختی
یار
و یاور امام بودن، ویژگی هایی دارد كه هم با ملاحظه روایات معصومین علیهم
السلام و هم با ملاحظه تاریخ می توان آنها را به دست آورد. وقتی تاریخ ائمه
معصومین علیهم السلام را بررسی می كنیم، در می یابیم كه در میان مسلمانان،
آنهایی كه به امام خویش معرفت و شناخت بیشتر و عمیقتری داشتند و به همین
دلیل، در برابر امام و فرمانهایش به صورت كامل تسلیم بودند و به جای حرف و
ادعا، در مقام عمل، پیروی خود را نشان دادند، و در زمان فتنه ها از امام
خود جدا نشدند همانها یاران واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم
السلام در جنگها، سختی ها و تلخی ها بودند.
افرادی چون سلمان
فارسی، ابوذر و مقداد برای پیامبر صلی الله علیه و آله و افرادی مثل مالك
اشتر و عمّار یاسر برای امیرمؤمنان علی علیه السلام و نیكانی چون 72 تن
شهید كربلا برای امام حسین علیه السلام. جالب اینكه در روایات فراوانی كه
درباره ویژگی های یاران امام مهدی علیه السلام آمده است، بر مسأله معرفت
عمیق یاران به آن حضرت و اطاعت كامل و بی چون و چرای ایشان از امام خود،
تأكید شده است؛ همچنین روایات، به سلامت نفس، پاكی و تقوای آنان تصریح می
کند.
امام صادق علیه السلام درباره این
افراد فرموده است: «آنها مردانی هستند كه دلهایشان همانند قطعه های آهن
[محكم] است؛ هرگز دچار تردید نمی شوند...؛ پروانه وار دور شمع وجود امام می
گردند و خود را سپر جان او قرار می دهند...؛ در سراسر شب، نغمه های نماز و
ذكر و عبادتشان چون صدای زنبور به گوش می رسد؛ آنها زاهدان شب و شیران روز
و در برابر امام عزیزشان كاملاً مطیع و تسلیم هستند».
خوشا به حال یاری که امام در فقدانش بگرید
البته به این نكته باید توجه کرد كه یاران امام مهدی علیه السلام هم مثل یاران دیگر ائمه علیهم السلام، مراتب مختلفی دارند و روایات، بیشتر به ویژگی های یاران نزدیك حضرت كه از بهترین شیعیان هستند، پرداخته است. به طور طبیعی، هر یك از ما امیدواریم جزو یاران حضرت باشیم؛ چون هم به او عشق می ورزیم، و هم منتظر قدوم مبارك اوییم و هم در دل و جان تصمیم به اطاعت از او داریم، ولی باید همّتمان آن باشد كه در مقام یاوری، تا آنجا بالا رویم كه مایه روشنی چشم ایشان باشیم، به گونه ای كه امام به یاری ما دلگرم باشد، همان گونه كه مالك اشتر برای امام علی علیه السلام این چنین بود و حضرت علی علیه السلام در فراق او و در ماتم او گریست و فرمود: «شما نمی دانید مالك كه بود؟»
زنان در خط مقدم یاری امام
نكته
دیگر آن است كه در یاری امام عصر علیه السلام، فرقی بین زن و مرد نیست و
هر كس می تواند با توجه به توانایی های خود، در خدمت امام علیه السلام
باشد؛ زیرا یاری امام مهدی علیه السلام تنها جنگیدن و شمشیر زدن نیست تا
مخصوص مردان باشد؛ همگان چه مرد و چه زن می توانند در جبهه یاوران امام
زمان علیه السلام قرار گیرند؛ بنابراین، راه برای همه باز است تا جزو
یاوران حضرت باشند، اما شروطی دارد:
۱) به دست آوردن ویژگی های رفتاری یاران حضرت و سعی در به دست آ وردن اخلاق اسلامی و تقواپیشگی در همه حال.
۲) دعا و تضرع به درگاه حضرت حق، از جمله خواندن دعای عهد در هر صبح كه
براساس فرموده امام صادق علیه السلام «خواننده دعای عهد از جمله یاوران
مهدی است و اگر بمیرد، خدا او را در روزگار ظهور بر می گرداند»
در متن دعا نیز از خدا می خواهیم اگر قبل از ظهور از دنیا رفتیم، دوباره زنده شویم؛ «اللَّهُمَّ إِنْ حَالَ بَیْنِی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ
عَلَى عِبَادِكَ حَتْماً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً كَفَنِی
شَاهِراً سَیْفِی مُجَرِّداً قَنَاتِی مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی
الْحَاضِرِ وَ الْبَادِی؛ پروردگارا! اگر مرگ كه آن را براى بندگانت
یك امر حتمى قرار داده اى میان من و آن حضرت جدائى انداخت، مرا از قبرم
بیرون آور تا در حالى كه كفنم را پوشیده و شمشیرم را از غلاف درآورده و
نیزه ام را به دست گرفته ام، دعوت كننده آن حضرت در شهرها و بیابان ها را
اجابت كنم».
جهاد در رکاب امام غائب
نكته
بسیار مهم اینكه یاری امام زمان علیه السلام، تنها در زمان ظهور حضرت
نخواهد بود، بلكه همین امروز و در دوره غیبت هم، راه یاری رساندن برای همه
باز است، البته این به تناسب موقعیت افراد فرق می کند؛ برای مثال، یكی از
راه های یاری امام زمان علیه السلام این است كه سعی كنیم دوستان آن حضرت را
زیاد كنیم و این هدف مقدس را از راه های گوناگون به انجام رسانیم؛ مثل
اینكه یاد و نام امام زمان علیه السلام را در محیط و جمع فامیل و دوستان و
همسایگان زنده نگه داریم و سعی كنیم دوستان و فامیل را از بدی ها دور نگه
داریم؛ چون گناه و فساد، آنها را از امام زمان علیه السلام و دوستی آن حضرت
جدا می كند. پس بكوشیم با روی خوش، نصیحت، دلسوزی و عملكرد زیبا، در ساختن
دیگران گام برداریم و از امر به معروف و نهی از منكر خسته و آزرده نشویم.
از راه های یاری امام زمان علیه
السلام این است كه وقتی ما را شیعه، دوستدار و مرید امام زمان علیه السلام
شناختند، كاری نكنیم كه سبب نفرت دیگران از دین و پیشوایان دینی گردیم،
همان گونه كه در روایات آمده است: «كُونُوا لَنا زَیْناً وَ لاتَكُونُوا عَلَیْنا شَیْناً ؛ برای ما زینت باشید، نه مایه ننگ و زشتی». هم از نظر ظاهر تمیز و مرتب
بوده و هم اخلاق، رفتار و برخورد خوبی با دیگران داشته باشیم.
به طور کل همه شیعیان باید در راه
یاری امام زمان خود تلاش کنند و مقدمه این یاری معرفت و شناخت مقام امام به
همراه تهذیب نفس و دوری از گناه و خطا می باشد، تا هم خود را اصلاح کرده و
هم در صدد هدایت جامعه برآیند.
منبع:tebyan.net
بنابر آنچه در مجموعه رهنمودهای پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار وارد شده است، در دوره غیبت به دلیل
عدم دسترسی مردم به امام (عج) و غرق شدن در زرق و برق دنیا و همین طور دور
شدن از فضائل اخلاقی و انسانی و بی توجهی به احکام و ارزش های الهی، انسان
ها با انواع مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اعتقادی روبرو می شوند.
از این پیشامدهای تلخ که سعادت افراد بشر را تهدید خواهد کرد با تعبیرات مختلف یاد شده است
تا شاید مردم از طریق تامل در آثار زیانبار این امور، از پدید آمدن این
وقایع جلوگیری به عمل آورند. در این باره امیرالمؤمنین علی علیه السلام می
فرمایند: در این زمان بی توجهی به احکام و ارزش های الهی به اندازه ای رواج
پیدا خواهد کرد که مردم کسی را که امر به معروف می کند آدم پست و ذلیل به
حساب می آورند. در مقابل، کسی را که به انواع گناهان و آلودگی ها مرتکب می
گردد ستایش خواهند کرد.1
در این زمان انسان های فاسق توانمند و پسندیده محسوب شده... راه های خیر خالی از رهرو
شده و راه های ناشایست پر از رهرو می گردد. مردم این زمان ثروتمندان را از
انسان های با ایمان گرامی تر می دانند... انواع گناهان نظیر رباخواری و
قمار و... رواج می یابد و کسی از آن ها جلوگیری به عمل نمی آورد. افراد پست
و لاابالی انسان های با فضیلت و بزرگوار را تحقیر می کنند. هرج و مرج
عمومیت پیدا کرده اغلب مردم به جای حق3
تابع قدرت می شوند... ترک احکام الهی شیوع یافته حکم های باطل و برخلاف حکم خدا رواج
پیدا می کند... لازم به تذکر است که این بی توجهی به احکام و ارزش های
دینی فقط در مورد تعالیم اسلام نخواهد بود بلکه در نتیجه هواپرستی مردم از
آموزه های همه ادیان رویگردان خواهند شد. امام صادق علیه السلام در این
باره تصریح دارند که: در آن زمان می بینی که پیروان همه ادیان تحقیر می
شوند و حتی هر کس که یک فرد دیندار را دوست داشته باشد. مردم ارتباط با او
را تحریم می کنند و از خود می رانند. 4
افراد شایسته ای در سایه چنین حکومت هایی
تربیت می شوند که یاران حضرت از میان آن ها برگزیده خواهند شد. امام صادق
علیه السلام از چنین افرادی با این عبارات یاد می کنند: اهل زمان غیبت او
که قائل به امامت او (مهدی عج) و منتظر ظهور او باشند، برتر از مردمان هر
زمان دیگر می باشند. ... غیبت امام در پیش آنان چون حضور شده است. خداوند
اهل آن زمان را همانند مجاهدانی قرار داده که در محضر رسول اکرم صلی الله
علیه وآله شمشیر بزنند. آنان مخلصان حقیقی و شیعیان واقعی و دعوت کنندگان
به دین خدا در آشکار و نهان می باشند.6
در جای دیگر تصریح دارند که در این دوره مردم فقیر خوار
و زبون و انسان های مؤمن ضعیف و حقیر و اندیشمندان و افراد با فضیلت پست و
بی مقدار شناخته می شوند. در مقابل، شخص فاسق محترم به حساب آمده و ستمگر و
ظالم مورد تعظیم و احترام قرار می گیرد. حق ضعیف در بینشان پایمال شده و
انسان های قوی از نظر مال و امکانات زمام امور را به دست می گیرند.2
امام صادق علیه السلام هم در این باره چنین می فرمایند:
اما
این را بدان که در ایام آخر، زمان های سخت پدید خواهد آمد، زیرا که مردمان
خودپرست خواهند بود و طماع و لاف زن و متکبر و بدگو و نامطیع والدین و
ناسپاس و ناپاک و بی الفت و کینه توز و غیبت گر و ناپرهیز و بی مروت و
متنفر از نیکی و خیانت کار و تند مزاج و مغرور که عشرت و عیاشی را بیش تر
از خدا دوست می دارند. گاهی به ظاهر صورت دینداران را دارند ولی در واقع
منکر آنند
توضیحاتی که در کتاب های سایر ادیان نیز در این باره ذکر شده است جالب به نظر می رسد. به عنوان مثال در آیاتی از انجیل آمده است:
اما این را بدان که در ایام
آخر، زمان های سخت پدید خواهد آمد، زیرا که مردمان خودپرست خواهند بود و
طماع و لاف زن و متکبر و بدگو و نامطیع والدین و ناسپاس و ناپاک و بی الفت و
کینه توز و غیبت گر و ناپرهیز و بی مروت و متنفر از نیکی و خیانت کار و
تند مزاج و مغرور که عشرت و عیاشی را بیش تر از خدا دوست می دارند. گاهی به
ظاهر صورت دینداران را دارند ولی در واقع منکر آنند. 5
بدیهی است زمانی که جامعه ای این
ویژگی های اخلاقی و فرهنگی را پیدا کرد، با انواع مشکلات و گرفتارهای فردی و
اجتماعی روبرو خواهد شد. از جمله این گرفتاری ها جنگ های خانمان سوز و
پیدایش سلطه های استکباری و رواج ظلم و ستم در سرتاسر جهان، و شیوع انواع
امراض و آلودگی های بهداشتی و وقوع زلزله و سیل های ویران گر و قحطی ها
و...
لازم به ذکر است که علی رغم این
پیشامدها، که ناشی از عملکردهای غلط افراد جوامع است، این گونه نیست که به
طور کلی زمین از افراد باتقوا و شایسته خالی شود، بلکه عده ای انسان های
بسیار بزرگواری هم خواهند بود که در آن شرایط بسیار سخت از طریق رعایت
احکام الهی به مراتب والای اخلاق و تقوا دست خواهند یافت و حتی حکومت و یا
حکومت هایی را در آخرالزمان ایجاد خواهند کرد که خود زمینه ساز حکومت جهانی
حضرت مهدی (عج) خواهند بود.
..................................................
1. بحارالانوار، ج 52، ص 256
2. الزام الناصب، ص 195
3. بحارالانوار، ج 52، ص 193
4. بشارة الاسلام، ص 132
5. رساله دوم پولس رسول به تیموتاوس، باب سوم، بندهای 1- 5
6. بحارالانوار، ج 52، ص 122